Spieren & Gewrichten

Spieren & Gewrichten

Spieren en gewrichten, ze zijn onmisbaar. Het is erg vervelend als je hier last van hebt. Veel mensen hebben last van reuma, dit is een aandoening aan de gewrichten en helaas kom je hier niet meer vanaf. Het is een chronische aandoening, je kunt er de ene keer veel last van hebben en dan een tijdje niet, het gaat er om dat je de pijn en de klachten onder controle krijgt zodat het beheersbaar blijft en je toch een fijn leven hebt, ondanks de pijn en ongemakken. Soms is dat lastig omdat je de gewrichten niet altijd kunt ontlasten met pijnstilling. Maar ook bij de spieren kunnen er verschillende klachten opspelen, na het sporten kun je bijvoorbeeld last hebben van spierpijn. Ook bij een spierziekte kan je leven een heel andere wending nemen. Een spierziekte heeft een behoorlijke impact op jouw leven en dat van je omgeving.

Hoeveel beweeg jij per dag?

Als je iets aan je spieren en gewrichten wilt doen, misschien deze wel wilt trainen, is het goed dat je eens bij gaat houden hoeveel je nu per dag beweegt. Het kan zijn dat je een topsporter bent en juist spierpijn krijgt omdat je teveel aan het trainen bent. Hierdoor kun je last krijgen van je gewrichten. Maar het kan ook zijn dat je niet zoveel kunt sporten omdat je last hebt van overgewicht. Hierdoor kun je snel spierpijn krijgen bij bewegen en kun je last krijgen van de gewrichten omdat het sporten te zwaar is, je lichaam moet teveel met zich mee dragen. Hierbij is het dus van belang dat je wel meer gaat bewegen, maar dit rustig opbouwt. Je kunt hierbij al denken aan de auto laten staan en vaker de fiets pakken, in de pauze op het werk of op school een eindje lopen na de lunch.

Volop bewegen is goed voor spieren en gewrichten, maar doe het wel verantwoord!

Veel bewegen is goed, maar bouw het langzaam op:

  • Een kwartier rustig wandelen, de volgende dag weer, dan twintig minuten, etc.
  • Niet meteen 5 km hard gaan lopen, maar ga eerst eens 500 meter hardlopen, dan 500 meter wandelen etc. dan kan je lichaam er aan wennen en opwarmen
  • Laat je lichaam rustig wennen aan het meer bewegen, overdrijf het niet. Ga bijvoorbeeld met de fiets naar de supermarkt in plaats van met de auto. Wandel met de hond telkens een grotere ronde, bouw dit op.
  • Als je af wilt vallen is een combinatie van minder eten en meer bewegen de oplossing. Ga pas bewegen als je eten goed is gezakt, anders kun je last krijgen van buikpijn of maagklachten.
  • Als aanvulling op uw dagelijkse voeding kunt u gebruik maken van eiwitshakes, deze shakes zullen zorgen voor een aanvulling aan eiwitten en zal hiermee het herstel van uw spieren verbetere

Huid

Huid

Onze huid heeft een 'buitenkant' en die is uiterst zichtbaar. De spiegel van onze gezondheid, wordt wel eens gezegd. Daar zit zeker een kern van waarheid in!

Lees verder...

Alle dossiers op 1001symptomen.nl