Stoppen met roken

Stoppen met roken

Stoppen met roken lijkt voor veel rokers een hele opgave. Dit heeft verschillende oorzaken. Er zijn diverse manieren om niet langer afhankelijk te zijn van een sigaret. Het is de kunst om het op de juiste manier aan te pakken zodat je voor je hele leven verlost bent van je nicotineverslaving.

Scheef beeld

Veel rokers denken dat ze nooit kunnen stoppen met roken. Ze gaan hun makkertje missen, hun rustmoment of ze zijn bang dat ze voor altijd in angst moeten leven. Rokers zijn bang dat ze iets gaan missen wanneer ze stoppen met roken. Je hebt immers de ontwenningsverschijnselen, het onrustige gevoel, om weer te willen roken. Het is dus volkomen logisch dat de roker dit beeld krijgt ingeprent. Door dit denkbeeld, wat wordt versterkt door het goede gevoel wat nicotine de roker geeft, lukt het veel mensen niet om te stoppen. Sterker nog, soms beginnen ze er niet eens aan.

Juiste gemoedstoestand

Welke manier je ook kiest om te stoppen met roken, alleen met de juiste gemoedstoestand heeft het kans van slagen. Als je beseft dat het feit dat je iets mist en het onrustige gevoel juist wordt veroorzaakt door het roken van sigaretten, lukt het je om te stoppen. Want waarom ontstaat dat onrustige gevoel en het gevoel dat je iets mist? Juist, omdat de nicotine uit je lichaam gaat. Je heft dat op door een nieuwe sigaret te roken, maar in werkelijkheid is het juist de sigaret die dit probleem veroorzaakt. Wanneer je stopt met roken, heb je geen ontwenningsverschijnselen meer om op te heffen waardoor je geen last meer hebt van een onrustig gevoel of het gevoel dat je iets mist. De niet roker is het levende voorbeeld! Hij of zij heeft dit gevoel toch ook niet? En die persoon lost het toch ook niet op door een nieuwe sigaret te roken?

Hulpmiddelen

Er zijn twee categorieën hulpmiddelen die kunnen helpen om te stoppen met de nicotineverslaving. Beide soorten hebben zo hun eigen kenmerken. Het is de vraag waar bij jou het probleem zit. Probeer dat eerst te achterhalen en pas daarop je strategie aan.

Nicotinevervangers

Dit is categorie één. Wanneer je bang bent voor de ontwenningsverschijnselen kun je met behulp van nicotinevervangers het nicotineniveau in je lichaam rustig afbouwen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld nicotinepleisters.

Geestelijke hulpmiddelen

Wanneer je denkbeeld nog niet optimaal is, kan het helpen om bijvoorbeeld eens te denken aan acupunctuur of hypnosetherapie. Hierdoor raak je meer overtuigd van je eigen willen en kunnen waardoor je de stap prima kunt zetten om voor eens en voor altijd te stoppen met roken. Artsen schrijven vaak medicatie voor, zoals Zyban. Hierdoor heb je tijdens het stoppen minder onrust in je lichaam. Let echter wel op, dat het werkelijke probleem is opgelost voordat je aan dergelijke zaken begint. Als het werkelijke probleem nog bestaat, is je stoppoging ook gedoemd om te mislukken.

Alle dossiers op 1001symptomen.nl